Köszönöm - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu Köszönöm - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu

Köszönöm

Door: esthervdm

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Oktober 2010 | Hongarije, Boedapest

Hoi allemaal,

Weer een update vanuit Budapeszjt (zo spreekt iedereen het hier uit).
Ten eerste ik heb m’n vlucht voor kerst geboekt: ik kom zondag 19 december om 19.10u aan in Eindhoven en ik ga woensdag 29 december om 19.40u weer terug naar Budapest. Die woensdag vliegt Merel ook naar Budapest om samen met mij hier oud& nieuw te vieren! Daarnaast komen er vier vriendinnen uit Nijmegen 19 november een weekendje hier heen. Allemaal super leuke vooruitzichten dus.

Wat heb ik afgelopen maand allemaal wel niet gedaan?? Naast de studie, aardig wat feestjes, etentjes, winkelen, bios, etc. Eigenlijk dezelfde dingen die ik ook zou doen in Nederland, alleen was vaker en met veel verschillende, internationale mensen.

Daarnaast ben ik 2 weken geleden met een groep van ongeveer 90 internationale studenten een lang weekend naar Krakau in Polen geweest. Die week ervoor was ik een beetje ziek, nu nog steeds verkouden, maar gelukkig voelde ik me de vrijdag dat we vertrokken weer wat beter. Het was ten eerste echt een top weekend! Op vrijdag moesten we vroeg, al om 6.45u, verzamelen, aangezien in Slowakije en Polen nauwelijks tot geen snelwegen zijn was het een trip van 9 uur. Die vrijdag zijn we naar één van de oudste zoutmijnen, genaamd Wieliczka, ter wereld geweest. De mijn is sinds 1992, na een overstroming, niet meer in gebruik en is echt verbazingwekkend groot, namelijk 300 km. Met de toer zie je hier 3 km (1%) van, dit zijn allemaal verschillende ruimtes waar ze laten zien hoe er vroeger zout gewonnen werd, er zijn sculpturen gemaakt uit zout, ondergrondse meren en zelfs een kerk met kroonluchters met diamanten gemaakt van zout. We hebben daar ook gegeten o.a. een echte pools soepje, rode bietensoep, en je raadt het al die was erg zout:D
Vervolgens op naar het hostel, gelukkig was dit hostel vele malen beter dan het hostel met fresh camp en nog gezellig naar een kroeg in Krakau.

De volgende dag moesten we al om 7u ontbijten, dus veel slaap zat er niet in. Vervolgens zijn we naar het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau gegaan. Dit was natuurlijk heel indrukwekkend. We werden in 3 groepen gedeeld en kregen allemaal een rondleiding van ruim 3 uur. De gids vertelde erg veel en een groot aantal barakken in Auschwitz zijn veranderd tot musea. Ondanks dat je weet dat het allemaal gebeurd is en je ziet ook van alles, het blijft het nog steeds zo moeilijk voor te stellen dat het daadwerkelijk allemaal gebeurd is. Maar het is zeker erg belangrijk, om stil te staan bij de gruwelijke dingen die gebeurd zijn.
Daarna gingen we terug naar Krakou en daar kregen we ook een rondleiding met gids. Onze, Hongaarse, gids was een beetje tja…apart. Bij elk historisch verhaal over belangrijke gebouwen e.d. in Krakau, kon hij wel een ongeverifieerde, funny story vertellen en deze gingen werkelijk allemaal over seks of een ander verwant onderwerp. Maar Krakau is zeker een hele mooie, goed onderhouden stad, die zeker het bezoeken waard is. Daarnaast hadden we alle dagen ook prachtig weer (zon, blauwe lucht, alleen een beetje fris), wat alles natuurlijk nog mooier maakt. ’S Avonds hadden we, heel leuk, een tramparty en niet te moeilijk nadenken, gewoon een feest in een rijdende tram. Dit was echt super leuk, iedereen moest zijn eigen drank meenemen, er was een dj in de tram en we reden door Krakau. Vervolgens nog naar een club, dus het ontbijt de volgende ochtend (ook weer om 7u) maar overgeslagen.

Om half 9 , nog steeds veels te vroeg, zijn we vervolgens naar Zakopane gegaan. Ondanks extreme vermoeidheid was dit toch een erg mooi en toeristisch plaatsje. We zijn hier over de markt gelopen, de berg opgegaan, het stadje en de skispringschans bekeken. Vervolgens geluncht (bijna diner) en weer de bus in op weg naar Budapest. Hier kwamen we uiteindelijk om 12 uur ’s nachts weer aan en ik was zo blij dat ik om 1 uur eindelijk in bed lag. Jammer genoeg de volgende ochtend wel college, dus echt uitslapen zat er alsnog niet in. Maar het was het zeker waard.

Nog voor Polen heb ik iets heel spannends gedaan in Budapest zelf….ik ben naar de kapper geweest:o Dat was best een ervaring moet ik zeggen. Kirsten was zelf naar de kapper geweest en was héél ontevreden over haar kapsel en wilde dus nog een keer en ze wist dat ik ook naar de kapper wilde, dus zijn we samen naar een andere kapper gegaan. Dit werd uiteindelijk de biologische kapper, zit er aardig hip uit met groene appels e.d. het meisje achter de balie kon (een beetje) Engels, maar de kapster zelf niet. Zij probeerde dus uit te leggen hoe ik het wilde, maar op een gegeven moment hadden ze een vraag voor me, maar alle vier! de mensen om me heen wisten niet wat het in het Engels was. Dus begon ze maar, uiteindelijk is het resultaat best goed, maar een beetje eng was het wel:p

Vorig week zaterdag zijn we met een groep naar Szetendre geweest, een stad vlakbij Budapest. Dit was een erg schattig ‘dorpje’. We hebben hier een beetje rondgelopen en zijn o.a. naar het marsepeinmuseum geweest, met een levensgrote (en erg enge:o) Michael Jackson van witte chocolade en marsepein. De helft van de groep moest eerder weg, met de rest zijn we nog naar een buitenlucht museum geweest. We kwamen alleen een uurtje voor sluitingstijd aan; voordeel we mochten gratis naar binnen, nadeel het is een enorm museum en we zijn er dus maar een beetje doorheen gerend en hebben zo’n 10% gezien:p haha.

Zoals jullie kunnen lezen verveel ik me hier niet en heb ik het enorm naar me zin! De tijd vliegt echt, heb aankomende week al mijn mid-term tentamens. Ben dus al zo goed als op de helft (qua studie), voor de internationale studenten zijn de eind tentamens al voor kerst en dan ben ik dus eigenlijk al klaar. Maar omdat ik hier NYE wil vieren en nog wat wil reizen, ga ik na kerst voor drie en een halve week terug.

Qua weer is het hier eigenlijk prima, het begint wel kouder te worden. Het is qua temperatuur nog steeds iets warmer dan in Nederland, het regent erg weinig en het is vaak zonnig.

Jori komt aankomende donderdag hierheen, waar ik erg naar uit kijk, dus ik hoop dat het weer een beetje lekker blijft.
Maar goed nu maar weer even verder leren, morgen mijn eerste (van de drie) tentamens.
Ik heb weer nieuwe foto’s in mijn album geplaatst (http://www.mijnalbum.nl/Album=GZOTVEGP/).

Veel liefs!!



  • 24 Oktober 2010 - 21:36

    Lisette:

    Ha Esther!
    Leuk verhaaltje weer! Klinkt goed allemaal zeg! Heb echt super veel zin om het eens allemaal te komen bekijken, 19 november is 't zover! :D Nou, heel veel succes met je tentamen morgenvroeg! x

  • 25 Oktober 2010 - 07:33

    Merel:

    Heee Esther,

    Leuk verhaaltje heb je weer geschreven! Krijg er helemaal zin in 29dec langs te komen!!
    Veel succes met je tentamens aankomende week!
    xx

  • 25 Oktober 2010 - 11:36

    Sonja:

    Zo jij maakt een heleboel mee!! je ebnt naar de kapper geweest, stoer. vooral als ze je niet geheel begrijpen.

    xxx

    p.s reageer ff zo..
    thanks voor je kaartje, heel lief. ik dacht wel Jori zal het vast al gezegd hebben. potentie heeft het huis zkr, uiterlijk 23 december krijgen we de sleutel :D


  • 30 Oktober 2010 - 20:51

    Eline:

    Heey Esther!

    Het is bijna onmogelijk om al je belevenissen op de site te beschrijven he haha! Goed om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt =) Heb je nog meer tripjes in het vooruitzicht de komende weken?
    Hoe was je weekend met Jori nog? En zijn je tentamens goed gegaan?
    Nog een paar weekjes en dan kunnen wij ook de koffers gaan pakken, ik heb er echt zin in om te komen!
    Veel plezier weer de komende tijd en tot over 3 weken!
    X

  • 31 Oktober 2010 - 12:51

    Hans En Ans De Vrind:

    Hallo Esther,
    We lezen dat het allemaal zeer goed gaat daar en dat je volgens ons je draai daar wel hebt gevonden. Uitgaan, feestjes enz., maar we lezen ook dat je nog wel studeert gelukkig. We hopen dat je tentamen goed gegaan is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Isten veled Magyarország!

20 December 2010

Késik, Késik.....Törölve

05 December 2010

Viszontlátásra

05 November 2010

élet

24 Oktober 2010

Köszönöm
Esther

In September ga ik voor een semester in Boedapest, Hongarije, studeren.

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 1663
Totaal aantal bezoekers 71388

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 29 Januari 2011

studeren in Boedapest

Landen bezocht: