Isten veled Magyarország! - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Esther Meer - WaarBenJij.nu Isten veled Magyarország! - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Esther Meer - WaarBenJij.nu

Isten veled Magyarország!

Door: esthervdm

Blijf op de hoogte en volg Esther

30 Januari 2011 | Nederland, Woerden

Eén week geleden Boedapest verlaten, maar nu is er toch echt een einde aangekomen. Sinds gisteravond weer terug in Woerden, na een lekker weekje skiën met mijn ouders en Jori.

Weer even terug in de tijd: na kerst ben ik gelukkig zonder vertraging weer naar Boedapest gevlogen en ook Merel vloog dezelfde avond naar Boedapest, alleen dan vanaf Schiphol met wel een beetje vertraging. Ik heb Merel vervolgens de stad zo goed mogelijk laten zien met een temperatuur van -12…brrrr. We hebben ook dingen bekeken waar ik nog niet geweest was, zoals naar binnen in de synagoge en het Holocaust memorial center. Het was erg gezellig, ook oud en nieuw samen met Merel gevierd. In Boedapest gaan de mensen ’s avonds/ ’s nachts de straat op met maskers, pruiken en toeters. Wij hebben het met een groep bij iemand thuis gevierd die aan de Donau woont, zodat we vuurwerk goed zouden kunnen zien. Dat viel een beetje tegen, maar het feestje was erg gezellig en daarna ook nog naar een club geweest.
Verder zijn we nog naar de opera geweest en naar Esztergom een stadje niet al te ver van Boedapest. In Esztergom heb je de grootste basiliek van Hongarije en je zou hem van kilometers afstand moeten kunnen zien. Maar aangezien het die dag nogal mistig was, zagen we hem pas toen we er een paar meter vandaan waren. Daarnaast als je de brug oversteekt ben je in Slowakije, wat we dus ook gedaan hebben. Vervolgens vertrok Merel op dinsdag en heb ik nog wat leuke dingen met andere mensen die nog in Boedapest waren gedaan.

De week erna op maandag zijn ik en Liza met de trein naar Belgrado (Servië ) gegaan. Deze reis zou al 7 uur en 40 minuten duren (en was maar 15euro), terwijl het nog geen 400 km is, maar door omstandigheden hebben we 3 keer moeten overstappen en hebben we er 11 uur over gedaan. Dat was wel een tegenvaller, maar het hostel was gelukkig heel schoon en mooi. De volgende dag hebben we de stad bekeken. Het is een leuke stad om te zien, maar ook best vies en slecht onderhouden. ’S Avonds hebben we met wat Serviërs, een Macedonische en een Rus (die geen woord Engels kon) gepraat en geborreld, was wel een beetje vreemd maar ook gezellig. De volgende dag hadden we nog een paar uur voordat de trein weer ging en wilde we het paleis aan de andere kant van de Donau bekijken. Na toch wel een poos lopen, blijkt dit een ontzettend lelijk gebouw te zijn waar je niet eens het terrein op mag…haha.

Vervolgens zijn we met de trein naar Zagreb (Kroatië ) gegaan, wat gelukkig wel soepel ging. Daar kwamen we pas om 22uur aan en werden we bij het hostel geüpgrade naar een tweepersoonskamer. Wat ideaal was om wat slaap in te halen, na twee dagen met vier jongens op de kamer. Zagreb is echt een ontzettend leuk stadje, alles ziet er netjes en schoon uit en er zijn leuke voetgangersstraatjes met allemaal terrassen. Net als in Belgrado kan je alles wel in één dag zien, maar de zon scheen..dus we hebben daar ook lekker van genoten. Vervolgens zijn we vrijdag aan het eind van de middag weer terug met de trein naar Budapest gegaan.

Toen hadden we nog maar een klein weekje over en zijn we maandag naar de stad Szeged en woensdag naar de stad Pécs, beide in Hongarije, geweest. Pécs was de culturele hoofdstad van europa in 2010 en heeft ontzettend veel musea. Beide steden zagen er netjes onderhouden uit en waren erg leuk om te zien.

Liza zou vrijdagnacht al terug vliegen, dus verder hebben we nog wat dingen geregeld en gepakt.
Donderdagavond hadden we een afscheidsdiner bij onze Amerikaanse vrienden. Ik had Kirsten na kerst een Hollands kookboek (in het Engels) gegeven en ze wilde graag nog iets Nederlands voor ons maken. Uiteraard hebben we geholpen met koken, we hebben een ovenschotel gemaakt met spinazie, aardappelpuree, gehakt, tomaat en kaas en als toetje stoofpeertjes met ijs. Het was erg lekker en gezellig, toch wel heel vreemd om vaarwel te zeggen. Maar Kirsten komt sowieso nog een keer naar Nederland dit jaar om het hier te bekijken.

De volgende dag kwam de huurbaas alles controleren en heb ik de rest van mijn spullen gepakt. ’S Avonds kwam Jori aan, nog eventjes gezellig samen uit eten geweest en de volgende ochtend vroeg Boedapest verlaten met een dubbel gevoel. Aan de ene kant zou ik niet langer willen blijven, de meeste mensen die ik ken zijn ook weg, maar de ander kant was het ontzettend leuk.

Vervolgens lekker een weekje geskied, geapresskied enz. in Saalbach en gisteravond weer terug gekomen. Toen ik thuis kwam stond er een echt Hollands welkomstcadeau (tulpen, drop en stroopwafels) klaar van jori’s ouders, erg leuk!

Deze week twee of drie sollicitaties voor een stage om wat werkervaring op te doen. Verder nog wat dingen afhandelen om mijn volledige beurs te krijgen, een dagje naar Nijmegen en proberen een selectie van mijn 1500 foto’s maken en daar een album van te creëren. Ook nog wat foto’s geplaatst in het album Budapest2 op (http://www.mijnalbum.nl/Album=3SE33XDD).

Het einde van een ontzettend leuke en leerzame ervaring en dus ook mijn laatste reisverslag. Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes e.d. tijdens mijn verblijf en tot snel in Nederland!!!

Liefs Esther

  • 31 Januari 2011 - 12:49

    Lisette:

    Tot donderdag!!! :D

  • 02 Februari 2011 - 22:17

    Marco:

    Haa Esther!

    Gaaf dat je ook nog naar Belgrado en Zagreb bent geweest! Gelukkig dat het niet zó mistig was in Esztergom, dat je de basiliek pas zag nadat je er tegenaan gebotst bent ;)... En het lijkt mij ook een rare gedachte om na zo'n half jaar een periode daar af te sluiten! Maar: de herrinneringen blijven!

    Groetjes Marco

  • 22 November 2011 - 13:30

    Belula :

    Hi Esther,
    Ik lees dat jij in budapest bent geweest. Ik ben van plan om in februari 4 maanden daar te studeren maar heb geen flauw idee hoe ik alles moet regelen qua woning etc. Heb jijtips of ideen voor woningen? mijn mail adres is belula87@hotmail.com, hoop van jou te horen!
    Groetjes,
    Belula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Woerden

studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Isten veled Magyarország!

20 December 2010

Késik, Késik.....Törölve

05 December 2010

Viszontlátásra

05 November 2010

élet

24 Oktober 2010

Köszönöm
Esther

In September ga ik voor een semester in Boedapest, Hongarije, studeren.

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 5402
Totaal aantal bezoekers 71496

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 29 Januari 2011

studeren in Boedapest

Landen bezocht: