Viszontlátásra - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu Viszontlátásra - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu

Viszontlátásra

Door: esthervdm

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 December 2010 | Hongarije, Boedapest

Hoi allemaal,
Alweer een maand geleden dat ik mijn laatste bericht geplaatst heb, time flies. Qua studie nog 2 weken te gaan, dus momenteel drukdrukdruk. Deze week een hoop deadlines en volgende week alweer eindtentamens. Het weer is hier lang niet zo gek dan in Nederland, wel een beetje sneeuw en rond het vriespunt, maar daar blijft het dan ook bij en van de week zijn de voorspellingen zelfs 10 graden.

Maar goed wat heb ik afgelopen maand allemaal gedaan. In ieder geval een hoop bezoekjes, vanaf Jori’s bezoek tot het bezoek van mn ouders vorig weekend hebben we eigenlijk constant mensen over de vloer gehad. En daarnaast ook nog twee weekenden op citytrip geweest. Ik zal bij het begin beginnen.

Het weekend van 6 en 7 november ben ik naar Bratislava geweest, dat is de hoofdstad van Slowakije. Naja hoofdstad, het is eigenlijk meer een gezellig dorp. Slowakije zelf heeft maar 5 miljoen inwoners en Bratislava heeft iets meer dan 400.000 inwoners. Het is echt een mooie en leuke stad, maar in een paar uur heb je het ook allemaal wel gezien. Er is een gezellig stadscentrum en een sprookjesachtig kasteel, maar daarnaast zie je ook nog de lelijke communistische flatgebouwen. Toch is Slowakije een stuk beter ontwikkeld dan de omringende landen, ze hebben sinds 2009 ook al de euro. Al met al hebben we niet heel veel gedaan, maar het was een leuk weekend.

Vervolgens kwamen vier meiden uit Nijmegen mij 19 november een lang weekend bezoeken. Dit was een erg gezellig weekend. Eindelijk weer eens een hoop Nederlands gesproken:p Ik heb ze zo goed mogelijk de highlights van Budapest laten zien en daarnaast hebben we veel gebabbeld, geborreld en gegeten..haha. Het was wel een beetje chaos in mn kleine appartementje met 6 meiden, maar het paste in ieder geval wel. Ik vond het erg leuk om ze allemaal weer eens te zien en ik hoop dat ze een goede indruk van Budapest gekregen hebben. De kerstmarkt werd dat weekend ook geopend, dus daar konden we ook mooi naar toe..altijd gezellig met een glühweintje.

Ook ben ik met Kirsten naar de middernachtpremière van Harry Potter geweest, jammer genoeg was hier de première een week later dan in Nederland. Maar het was in ieder geval erg leuk, er waren zelfs een paar lijpo’s die voordat de film begon een ‘toneelstukje’ hielden compleet met toverstafjes en capes:s Ben hier nu al drie keer naar de bios geweest samen voor dezelfde prijs als één bezoek in Nederland. Jammer genoeg worden de films hier nagesynchroniseerd en moet ik bijna naar de andere kant van de stad voor Engels gesproken films. Ach ja je kan niet alles hebben:p De volgende dag was het Amerikaanse Thanksgiving en ik was door Kirsten en haar huisgenoten uitgenodigd om dit bij hun te komen vieren. Je hebt het vast wel eens op tv gezien, maar zij hadden inderdaad ook een kalkoen en onwijs veel eten. Aan het einde was nog meer dan de helft over. Ik vond het allemaal erg lekker, maar het was ook wel heel Amerikaans…bijvoorbeeld zoete aardappels met marshmallow en macaroni and cheese (met echt alleen kaas). Maar wel heel leuk om hiervoor uitgenodigd te worden en dit een keer mee te maken.

’s Avonds om kwart over 11 kwamen mn ouders aan bij hun hotel, dus toen ben ik nog even een drankje met hun gaan drinken. Was ondertussen alweer 3 maanden geleden dat ik ze gezien had, dus het was erg leuk om ze weer te zien. De volgende dag hebben we alle hoogtepunten van Pest bezocht en we hadden geluk met het weer want pas ‘s avonds onderweg naar huis/het hotel begon het te regenen/sneeuwen en de volgende dag was het weer droog. De volgende dag hebben we Buda bekeken en zijn mijn ouders nog naar het Terror museum geweest. Daarnaast hebben we beide dagen natuurlijk lekker gegeten en geborreld. Volgens mij vonden mijn ouders Budapest veel mooier dan ze verwacht hadden, dus dat is altijd een goed teken. Ik vond het in ieder geval een erg gezellig weekend, ondanks dat ik de toers door Budapest nu zo ongeveer 4 keer gedaan heb.

Mn ouders hebben het me alleen zo zwaar gemaakt, dat ik maandag een beetje ziek was. Maar ik had een presentatie, dus als brave student ben ik gewoon van half 12 tot half 8 naar de universiteit gegaan.
Ik had al heel vaak gehoord dat de opera van binnen zo mooi is, dus woensdag ben ik naar een ballet uitvoering (La fille mal gardée) geweest. We hadden nog niets eens de goedkoopste kaartjes en konden zo goed als alles zien en alsnog waren we maar 1000 forint (ongeveer €3,70) kwijt. Het gebouw is zeker erg mooi van binnen en de voorstelling was ook erg leuk.

Nu zijn we er bijna, donderdag ben ik naar Tirgu Mures (Roemenië) gevlogen met 5 anderen. Dit is maar een klein uurtje vliegen en is in Transsylvanië. We kwamen om 17u aan (het is daar één uur later), we hadden eigenlijk niks gepland. Niet wat we wilde zien, waar we zouden overnachten, eigenlijk niks. Het vliegveld stelt niet veel voor en de mensen stonden al te wachten om met hetzelfde vliegtuig direct terug te vliegen naar Budapest. Er was geen bus meer, geen taxi’s dus toen zijn we met de 2 mannen van het autoverhuur bedrijf mee gereden naar het centrum..erg apart, maar een andere optie was er niet. Aangekomen in het centrum, was de toeristeninformatie net een kwartier geleden gesloten. Dus eerst maar ergens wat eten en vervolgens op zoek naar een hostel. Voor 5 lei (€1,15) kwamen we aan bij een hostel, waar we voor 25lei (€5,80) konden overnachten. Het was vanzelfsprekend niet het meest luxe hostel, maar we hadden een eigen kamer en het kon er mee door. Naja vervolgens nog wat wezen drinken in de stad en er de volgende ochtend weer vroeg uit. Na enige moeite hadden we een huurbusje en zijn we naar Sighisoara geweest, een leuk stadje zo’n 50 km verder op. Hier zou Dracula gewoond hebben en zijn zoon geboren zijn. Door Roemenië rijden is al een hele ervaring op zich, alleen maar kronkelende wegen, platteland en oude huisjes. De volgende dag Tirgu Mures zelf bekeken en al met al was het een hele ervaring en een erg leuk weekend. Wel jammer dat ik daardoor het geweldige Nederlandse Sinterklaasfeest (in Moordrecht dit jaar) heb gemist!

Vandaag weer druk aan de studie geweest. Volgend weekend afscheidsdiner, vervolgens tentamens en over 2 weken ben ik nu alweer in Nederland voor 10 dagen.

Heb weer wat foto's geplaatst (http://www.mijnalbum.nl/Album=GZOTVEGP)

Tot snel en veel liefs:D


  • 06 December 2010 - 11:06

    Lisette:

    En wat hebben we gelachen twee weken geleden! :D Leuk verhaaltje weer! Heel veel succes met je tentamens komende week en al je deadlines! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Isten veled Magyarország!

20 December 2010

Késik, Késik.....Törölve

05 December 2010

Viszontlátásra

05 November 2010

élet

24 Oktober 2010

Köszönöm
Esther

In September ga ik voor een semester in Boedapest, Hongarije, studeren.

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 71508

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 29 Januari 2011

studeren in Boedapest

Landen bezocht: