élet - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu élet - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu

élet

Door: esthervdm

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 November 2010 | Hongarije, Boedapest

Hallo iedereen, weer bedankt voor de berichtjes!

Nu een keer weer wat sneller een bericht van mij.
Eerst goed nieuws: ik heb al m’n tentamens gehaald, twee met hele hoge cijfers en eentje wat minder (maar nog steeds hoger dan het gemiddelde).
Zal deze keer weer wat meer over Hongarije, nou ja eigenlijk over Boedapest, vertellen.

Het is echt een hele leuke stad, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die opvallen. Er wordt hier aan heel veel dingen gewerkt, een plein tegenover de uni, een nieuwe (4de) metrolijn, restauratie van een brug, etc. en al dit alles wordt zwaar gesubsidieerd door de EU. De economie van Hongarije is niet zo denderend en ze willen helpen door het toerisme te stimuleren. Maar eerlijk aan een tekort aan toeristen is er zeker niet in Boedapest, elk weekend wemelt het er weer van. Die dan denken dat ze heel gul zijn door 200 forint fooi te geven, wat dus nog geen 75 eurocent is. Je hebt briefjes van 20.000, 10.000, 5.000, 2.000, 1.000 en 500 en munten van 200, 100, 50, 20, 10 en 5 Forint(wat dus echt niks waard is). Dus als je al dat geld in je portemonnee hebt, voel je je super rijk. Wat jammer genoeg dus aardig tegen valt. De koers wisselt ook van minuut tot minuut, het is echt geen stabiele munteenheid. Daarom moeten we ook onze huur in euro’s betalen. Toen ik hier in september kwam was €1,- 285 forint waard, nu is €1,- nog maar 269 forint, dus ik krijg jammer genoeg minder waar voor m’n geld.

Wat heel jammer is, is dat heel veel gebouwen verpauperd zijn. Dit komt voornamelijk doordat na het communisme de mensen voor heel weinig geld huizen (appartementen) konden kopen, maar omdat ze nu zo weinig geld hebben, hebben ze geen geld om ze te onderhouden. En ze hebben ook totaal geen geld om te verhuizen. Het gemiddelde loon is namelijk maar €600,- niet per week, maar per MAAND en het minimumloon is maar €255,- per maand (bruto). Ik snap echt niet hoe ze rond kunnen komen in Boedapest. Dat is zeker geen goedkope stad! Ik denk dat ze wel veel minder qua huur betalen dan de international studenten, maar dan nog. De boodschappen hier zijn echt wel duur en uit eten en drank is wel goedkoper dan in Nederland, maar nog steeds niet echt goedkoop. Ook zit op kleding en drank e.d. gewoon 25% belasting, aardig wat en volgens mij is de inkomstenbelasting hier ook niet min. Toch woont 20% van de totale bevolking van Hongarije in Boedapest.

Ik denk dat je daardoor hier niet zo heel veel merk (kleding) winkels kan vinden. Je hebt wel talloze, super mooie winkelcentra, maar daar zitten maar een paar merkkleding winkels. Het mode gevoel van de Hongaren is eigenlijk ook niet echt iets om naar huis te schrijven. Als beenwarmers in Nederland ook weer hip zijn, dan kom ik niet meer terug hoor! De meiden hier kleden zich aardig hoerig en de mannen vrij saai.

Ook het openbaar vervoer is ook niet het mooiste, van het mooiste. Volgens mij zijn de bussen e.d. hier ook aardig milieuvervuilend. Alleen de trams die voor mijn huis langs rijdt, zijn hetzelfde als in Nederland. De rest (metro, trolleybus, bus, tram, sneltram (HÉV), trein) is allemaal super oud. Wel is het ov echt super goed geregeld allemaal, je kan met alles echt overal komen. En als (Hongaarse) student betaal je maar 3850 HUF voor een maandkaart voor al het ov in Boedapest en buiten Boedapest krijg je ook nog eens 50% korting, terwijl dit ook al super goedkoop is. Volgens mij kan ik naar de andere kant van Hongarije met de trein, voor maar €3,- dat is pas stimuleren van het ov i.p.v van het telkens verhogen, zoals in Nederland. Voor toeristen is het wel ietsjes duurder, zij betalen hetzelfde bedrag voor 72uur. Maar het geld moet ergens vandaan komen;) Niet dat het heel belangrijk is om een kaartje te hebben, je wordt alleen gecontroleerd als je de metro ingaat en dan niet door poortjes, maar door 4 mensen die daar staan. Haha hier is niet veel geautomatiseerd, mensen zijn daar veel te goedkoop voor. Ook heel sporadisch wordt je in de tram o.i.d. gecontroleerd. In de tijd dat ik hier ben, ben ik al één keer gecontroleerd. Maar ’s nachts heb je wel echt een kaartje nodig. Hier rijden dus elke nacht, niet alleen in het weekend, nachtbussen. In elke nachtbus zijn 4(!) controleurs/bewakers aanwezig.

Wat ook erg opvalt, is dat Hongaren nooit één keer een woord zeggen. Ze zijn dol op woordherhalingen, ze zeggen bijvoorbeeld niet één keer ja, maar igen igen igen igen en zo is dat ook met nem (nee), enzovoort.

Daarnaast is het hier helemaal nog niet koud (vandaag zelfs 18graden), maar zij denken van wel volgens mij. Want op de universiteit is het echt overal 30graden, echt niet te harden zo heet. Sinds de wintertijd ingegaan is, is het hier jammer genoeg gewoon al wel om half5 pikdonker.

Nou ik denk dat ik weer aardig wat opvallende dingen verteld heb. Nu nog wat andere dingetjes:

Jori was hier vorig weekend, dat was super leuk. Het was super mooi weer en we hebben allerlei leuke dingetjes gedaan. Jammer genoeg ging de tijd veel te snel voorbij en voor ik het wist was hij alweer weg. We zijn ook naar het House of Terror geweest, de Hongaren hebben een vreselijke tijd gehad tijden de tweede wereldoorlog. En de bevrijding voor hun was een nieuwe bezetting van de sovjets (het communisme), wat ook zeker geen fijne tijd was. Het House of Terror is tijdens beide periodes gebruikt om mensen te martelen en is nu een erg mooi museum, waar ze beide periodes toelichten.

Verder heb ik gister een vlucht naar Targu Mures (Transsylvanie, Roemenie) geboekt, vliegen is goedkoper dan met de bus. Waar we van 2 tot 4 december even gaan kijken hoe het daar is. En morgen ga ik voor twee dagen naar Bratislava (Slowakije), wat hier maar 2 uur vandaan is (als het goed is).

Fijn weekend iedereen!
Liefs vanuit Budapest,
Esther

  • 05 November 2010 - 16:41

    Melissa:

    Hey Esther!
    leuk om weer een verhaaltje van je te lezen ;) Netjes dat je je tentamens gehaald hebt! Wij hebben ze ook nu net achter de rug, was nog best lastig vond ik! Oeehh over 2 weekjes komen we gewoon al, heb er zin in :) Zie je dan!! Jij ook een heel fijn weekend, xxx

  • 06 November 2010 - 16:44

    Ome Martien!:

    wat waren die cijfers nu precies, we willen wel alles weten. Zo te lezen heb je genoeg te doen je reist de hele balkan door, fantastisch

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Isten veled Magyarország!

20 December 2010

Késik, Késik.....Törölve

05 December 2010

Viszontlátásra

05 November 2010

élet

24 Oktober 2010

Köszönöm
Esther

In September ga ik voor een semester in Boedapest, Hongarije, studeren.

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 1051
Totaal aantal bezoekers 71506

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 29 Januari 2011

studeren in Boedapest

Landen bezocht: