egészégére! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu egészégére! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esther Meer - WaarBenJij.nu

egészégére!

Door: esthervdm

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 September 2010 | Hongarije, Boedapest

Het is alweer ruim twee weken geleden dat ik een bericht heb geplaatst en het wordt inderdaad weer hoog tijd. Tja wat heb ik allemaal gedaan en beleefd?? Eigenlijk een hele hoop: colleges, sight seeing, feestjes, verjaardagen, etcetera.

Eerst maar over de colleges: gelukkig heb ik maar twee Hongaarse docenten, want hun Engels is niet zo best. Daarnaast heb ik twee Amerikaanse docenten en een Singaporese (gelukkig veel aardiger dan Barbonis:o). Het is toch wel aardig anders dan in Nederland, de colleges zijn ten eerste heel erg lang (80 minuten non-stop, 20 minuten pauze en weer 80 minuten), ten tweede moet ik heel veel opdrachten, verslagen maken en presentaties doen en ten derde zitten we maar met 20 à 30 man in de collegezalen (meer een klaslokaal dus). Verder zou je verwachten dat er ook veel Hongaarse studenten zijn, maar dat is dus niet zo. Bij twee cursussen zijn er helemaal geen Hongaren en bij de andere drie maar een paar. Dus wel heel veel nationaliteiten, maar weinig Hongaarse contacten. Ik heb me vorige keer trouwens vergist, er zijn 340 internationale studenten uit 36 landen.

De universiteit is trouwens wel echt heel mooi. Je hebt het oude gebouw, wat ook echt heel oud is (1874), met de grote zuilen en hoge plafonds en het nieuwe gebouw (2007) wat echt super modern is en er een stuk beter uitziet dan de Radboud Universiteit:p --> zie foto’s.

Wat ik nu bijna vergeet te vertellen, is fresh camp. Dat was wel heel bijzonder, we zijn naar het Balatonmeer gegaan. Hebben een boottripje gemaakt in de regen:s en hebben in het meeste verschrikkelijke hostel geslapen ooit. Het was in de middle of nowhere, in een soort hutten met zeven meiden één koude douche en één wc en door de regen ook nog eens overal modder. ’S Avonds was wel heel leuk, toen zijn we naar een wijnkelder geweest, waar we wijn hebben geproefd en vervolgens ook gingen eten (met ruim 200 man). We kregen enorm veel vlees en onbeperkt wijn, ook werd er folklore muziek gespeeld. Dit was wel een heel geslaagd avondje. Het feest vervolgens bij het hostel was iets minder, omdat sommige mensen ietsjes te veel wijn op hadden. De volgende dag naar een thermaal meer geweest, wat ook wel bijzonder was. Al met al was het toch wel een erg leuk weekend.

Wat ook heel leuk was, één van mijn Amerikaanse docenten had afgelopen zaterdag een tripje geregeld naar Visegrád, een plaats 45 kilometer ten noorden van Budapest. Iedereen die wilde kon daarmee naar toe. We hebben eerst een middeleeuws kasteel bezocht, vervolgens zijn we gaan rodelen…funfun:) Daarna zijn we naar een soort park gegaan en hebben we een bogrács gehouden, dat is op de typisch Hongaarse manier (een grote pot boven een vuurtje) gulyás (goulashsoep) maken. Verder had iedereen wat lekkers te eten en drinken (gemaakt en) mee genomen, dus dit was zeker geslaagd. Dit tripje was ook wel bijzonder, omdat er eigenlijk alleen maar mensen waren die voor langere tijd in Budapest verblijven (les geven, hun hele studie hier doen e.d.). Geen van mijn ‘klasgenoten’ waren vreemd genoeg mee gegaan.

Daarnaast zijn Liza en ik op twee verschillende verjaardagen van twee Duitse meisjes geweest, waarbij we bij beide keren de enige niet Duitsers waren. Wat niet heel vreemd is, want ruim 30% van alle internationale studenten is Duits. Was beide keren erg gezellig:D

Ook was het afgelopen week (en nu ook) super lekker weer hier, zonnig, dus hebben we in Budapest nog wat sightseeing gedaan.

Nog wat dingetjes over Hongarije zelf: Iedereen begint Hongaars tegen me te praten, tot dat ik ze heel dom aan kijk en in het Engels zeg dat ik geen Hongaars spreek. Veel mensen denken ook dat ik Hongaars ben, omdat ik Esther heet. Wat hier dus een heel veel voorkomende naam is, je schrijft het alleen anders (Eszter). Ze hebben hier namelijk drie verschillende manieren om de s uit te spreken en te schrijven (sz is de normale s). Daarnaast hebben Hongaren geen typisch uiterlijk, ze zien er allemaal anders uit. Alleen de meisjes zijn over het algemeen wel veel knapper de jongens. Verder zijn stelletjes (niet alleen de jonge:o) heel erg klef in het openbaar, niet alleen met uitgaan of in het park, ook in de overvolle tram/metro of in het winkelcentrum en dan is het vaak niet alleen zoenen..maar goed. Hongaren zijn wel allemaal echt heel vriendelijk en beleefd. Onze buurvrouw geeft ook altijd luchtkusjes aan ons als we langs lopen en ondanks haar gebrek aan enige Engelse kennis is ze er niet vies van ons hele verhalen in het Hongaarse voor te schotelen en ons te omhelzen.
Waar je hier ook niet van op moet kijken, is de overvloed aan zwervers. Dat is echt niet normaal hier, er zijn er echt honderden. Je ziet ook overal in portiekjes matrassen en dekens liggen, waar ’s nachts dus een zwerver ligt. Ik vraag me echt af hoe dat in de winter gaat, als het hier vaak genoeg -20 is. Gelukkig vallen ze je eigenlijk vrijwel nooit lastig en als ze toch iets zeggen versta ik ze toch niet:p. Mijn Hongaarse talenkennis is namelijk nog steeds bij twee woorden blijven hangen. Het is zó moeilijk, die klanken gewoon al, ik kan het niet onthouden én niet uitspreken.
Nog iets typisch Hongaars is de paprika, in elk gerecht en overal zie je paprika’s. De paprika’s hebben hier alleen wel een andere vorm, ze lijken meer op hele grote pepers.
Nou, nu zijn jullie allemaal weer een beetje op de hoogte van mijn leven hier. Iedereen bedankt voor de mailtjes en berichtjes, vind het echt heel leuk om ze te krijgen en lezen. Ik ga proberen zsm te reageren, maar op het moment heb ik het aardig druk met de studie, dus het kan even duren...sorry!

Foto’s staan op: "http://www.mijnalbum.nl/Album=GZOTVEGP"

Heel veel liefs xx Esther

  • 01 Oktober 2010 - 11:22

    T. Christa:

    zo te horen ben je leuke dingen aan het doen en tussendoor wordt er ook nog gewerkt. petje af voor je esther.
    laat de hongaarse cultuur maar lekker op je inwerken. ik ken ook hongaren en dat zijn ontzettend lieve mensen.
    groetjes maar weer en dikke kus van klustante
    Christa

  • 03 Oktober 2010 - 13:37

    Inge Lauwrier:

    Hai Esther,
    Ik vind het echt heel leuk om al je verhalen te lezen. Je hebt het zo te horen (en zien) goed getroffen met je appartementje! En leuk dat je met alle activiteiten meedoet, zo leer je het land tenminste echt kennen. Succes met het studeren en veel plezier met je leven als Hongaarse!
    X Inge

  • 04 Oktober 2010 - 15:10

    Melissa:

    Heyy esther!
    had dit verhaal nog niet gezien maar echt superleuk om te lezen wat je allemaal meemaakt ;) Hopelijk is de studie wel een beetje te doen ook! En is het uitgaan daar ook gezellig? Hopelijk kunnen we je nog komen bezoeken, we mailen er nog wel over!! Have fun there, liefs

  • 23 Oktober 2010 - 09:52

    Iwan:

    Hi Esther,

    Klinkt (en ziet ernaar uit) dat je het goed naar je zin hebt!

    Indrukwekkende foto's zeker die grote pan goulash op het vuur ;)

    Bedankt voor je smsje en geniet er nog van.

    Tot snel!

    Iwan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Isten veled Magyarország!

20 December 2010

Késik, Késik.....Törölve

05 December 2010

Viszontlátásra

05 November 2010

élet

24 Oktober 2010

Köszönöm
Esther

In September ga ik voor een semester in Boedapest, Hongarije, studeren.

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 1207
Totaal aantal bezoekers 71502

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 29 Januari 2011

studeren in Boedapest

Landen bezocht: